ÜNİVERSİTE GENÇLİĞİ VE MADDE BAĞIMLILIĞI: KAMU SPOTLARI ÜZERİNE BİR ALIMLAMA ANALİZİ ÇALIŞMASI

Didem Hekimoğlu Tunceli

Özet


Amaç: Bu çalışmanın amacı, üniversite gençliğinin kamu spotları aracılığı ile madde bağımlılığı hakkındaki bakış açılarını yansıtmaktır.

Gereç ve Yöntem: Betimleyici türde bir çalışma planlanmış ve nitel araştırma yöntemi olan ve izleyici/izler kitle araştırmaları kapsamında yer alan alımlama analizinden yararlanılmıştır. Çalışma odak grup ve derinlemesine mülakat teknikleri kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Çalışma kapsamında Başkent Üniversitesi Sağlık Yönetimi Bölümü’nden 20 öğrenci ile ve 5’er kişiden oluşan 4 odak grup görüşmesi gerçekleştirilmiştir.

Bulgular: Yapılan görüşmelerde gençlerin genellikle madde bağımlılığı ile ilgili kamu spotlarını yetersiz buldukları, çoğunlukla da tek başlarına bu sorunu çözemeyeceklerini düşündükleri görülmüştür. Ayrıca görüşmelerde öğrencilerin yakın çevresinde madde ile teması olan yakınlarının olduğuna ve erişimin kolaylığına vurgu yapılmıştır.

Sonuç: Odak grup görüşmelerine katılan tüm katılımcılar uyuşturucu madde kullanımını bir sorun olarak değerlendirmiştir. Hazırlanmış bu kamu spotlarının bu sorunu çözmeye katkısını ise zayıf bulmuşlardır. Bu sorunun tek bir tarafı olmadığını; alıcı, satıcı, devlet ve kolluk güçlerinin de içinde bulunduğu bir yapı olarak değerlendirdikleri görülmüştür. Bu taraflar arasındaki karmaşık olduğu düşünülen ilişkilerin de çözüme ulaşmada engel oluşturduğu fikri yaygındır.

Anahtar Kelimler: Madde bağımlılığı, kamu spotu, üniversite gençliği, medya, alımlama analizi


Tam Metin:

PDF

Referanslar


Becerikli Yıldırım S. (2012). Sağlık İletişimi Çalışmalarında Alımlama Analizinin Kullanımı: Odak Grup Çalışması Yoluyla Kamu Kampanyaları Ve Reklam Metinlerine İlişkin Çapraz Bir Okuma Pratiği, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2(43), 163-177.

Becker, H. S. (2015). Hariciler (Outsiders): Bir Sapkınlık Sosyolojisi Çalışması. Ankara: Heretik. Çev. Şerife Geniş, Levent Ünsaldı.

Goffman, E. (2014). Damga: Örselenmiş Kimliğin İdare Edilişi Üzerine Notlar. Levent Ünsaldı, vd. (Çev). İstanbul: Heretik.

Jensen KB, Rosengren KE. (2005). İzleyicinin Peşindeki Beş Gelenek. Medya ve İzleyici Bitmeyen Tartışma. Ş. Yavuz ve Y. Yavuz (Çev.). Ankara: Vadi Yayınları.

Karabağ Sarı, Ç. (2012). 12 Eylül Filmlerinin Üniversiteli Gençler Tarafından Alımlanması. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Radyo, Televizyon ve Sinema Anabilim Dalı Yayınlanmış Doktora Tezi.

Şakı Aydın, O. (2007). Alımlama Araştırmaları ve Kültürel Çalışmalar Geleneğinin Katkısı, İstanbul Ticaret Üniv. Sosyal Bil. Dergisi, 1(6), 119-127.

TUBİM, (2014). EMCDDA 2014 Ulusal Raporu, Reitox Ulusal Temas Noktası Türkiye Yeni Gelişmeler, Trendler, Seçilmiş Konular.

Kümbetoğlu, B. (2008). Sosyolojide ve Antropolojide Niteliksel Yöntem ve Araştırma. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.


Refback'ler

  • Şu halde refbacks yoktur.