Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilim Düzeyleri Üzerine Etkili Faktörlerin İncelenmesi

Hatice Kahyaoğlu Süt, Nazlı Gül Demir

Özet


Amaç: Bu araştırmanın amacı hemşirelik bölümü öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilim düzeyleri üzerine etkili faktörlerin incelenmesidir.

Gereç ve Yöntem: Çalışmamız Şubat 2015 tarihinde 286 hemşirelik öğrencisi üzerinde yürütülen kesitsel ve tanımlayıcı tipte bir araştırmadır. Veriler bir bilgi formu ve Kalifornia Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği (KEDEÖ) kullanılarak toplandı.

Bulgular: Öğrencilerin yaş ortalamasının 20.1±1.4 ve KEDEÖ toplam puan ortalamasının 238.4±17.5 olduğu bulundu. Yaş ile KEDEÖ’nin sistematiklik alt boyutu ve toplam skoru arasında pozitif yönde anlamlı korelasyon saptandı (p<0.05). Kardeş sayısı ile KEDEÖ’nin kendine güven alt boyut skoru arasında pozitif yönde anlamlı korelasyon bulundu (p<0.05). Sınıf düzeyi ile KEDEÖ’nin sistematiklik alt boyut ve toplam skoru arasında pozitif yönde anlamlı korelasyon saptandı (p<0.05). Eleştirel düşünme dersini alanların KEDEÖ doğruyu arama (p=0.025) alt boyut ve toplam (p=0.016) puanları dersi almayanların puanlarından anlamlı olarak yüksek bulundu. Eleştirel düşünme dersinin olumlu etkisi olduğunu düşünenlerin KEDEÖ analitik (p=0.008), doğruyu arama (p=0.008) alt boyut ve toplam (p=0.012) puanları, dersi almayanların puanlarından anlamlı olarak yüksek bulundu.

Sonuç: Hemşirelik bölümü öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri düşüktür. Eleştirel düşünme eğilimlerini yaş, kardeş sayısı, sınıf düzeyi, anne ve baba eğitimi, ders başarı durumu, eleştirel düşünme dersini alma ve eleştirel düşünmelerinde dersin olumlu etkisinin olduğunu düşünme faktörleri etkilemektedir.


Tam Metin:

PDF

Referanslar


Adams, M..H., Stover, L. Mç, & Whitlow, J. F. (1999). A longitudinal evaluation of baccalaureate nursing students' critical thinking abilities. Journal of Nursing Education, 38(3), 139-141.

Akça, N..K., & Taşçı, S. (2009). Hemşirelik eğitimi ve eleştirel düşünme. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 187-106.

Atay, S., Ekim, E., Gökkaya, S., et al. (2009). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi, 16(1), 39–46.

Aybek, B. (2007). Konu ve beceri temelli eleştirel düşünme öğretiminin öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimi ve düzeyine etkisi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(2), 43-60.

Beşer, A., & Kıssal, A. (2009). Critical thinking dispositions and problem solving skills among nursing students. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 2(3), 88-94.

Bulut, S., Ertem, G., & Sevil, Ü. (2009). Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeylerinin incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 2(2), 27-38.

Chang, M. J., Chang, Y. J., Kuo, S. H., et al. (2011). Relationships between critical thinking ability and nursing competence in clinical nurses. Journal of Clinical Nursing, 20(21-22), 3224-32.

Çıtak, E. A., & Uysal, G. (2012). Kavram analizi: Eleştirel düşünme. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 9(3), 3-9.

Dikmen, Y. D., & Usta, Y. Y. (2013). Hemşirelikte eleştirel düşünme: Literatür incelemesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(1), 31-38.

Dil, S., & Öz, F. (2005). Hemşirelik Yüksekokulu ve Beslenme ve Diyetetik Bölümü öğrencilerinin eleştirel düşünme becerilerini etkileyen faktörler. Zonguldak Sağlık Yüksekokulu Dergisi, 1(1).

Facione, N. C., Facione, P. A., & Sanchez, M. A. (1994). Critical thinking disposition as a measure of competent clinical judgment: The development of the california critical thinking disposition ınventory. Journal of Nursing Education, 33(8), 345-49.

Facione, P. A. (1990). Critical thinking: A statement of expert consensus for purpose of educational assessment and instruction. Research Findings and Recommendations Prepared for the Committee on Pre-College Philosophy of the American Philosophical Association.

Ghazivakili, Z., et al. (2014). The role of critical thinking skills and learning styles of university students in their academic performance. J Adv Med Educ., 2(3), 95-104.

İskender, M. D., & Karadağ, A. (2015). Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeylerinin belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 8(1), 3-11.

Kalantari, M., Rahmani, M. A., Lasater, K., et al. (2013). Thinking among nursing students. Journal of Medical Sciences, 2(3), 10-4.

Kantek, F., Öztürk, N., & Gezer, N. (2010). Bir sağlık yüksekokulunda öğrencilerin eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerinin incelenmesi. Conference on New Trends in Education and Their Implications. Antalya. 11-13 Kasım.

Kökdemir, D. (2003). Belirsizlik durumlarında karar verme ve problem çözme. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara, Türkiye.

Maneval, R. E., Filburn, M. J., Deringer, S. O., et al. ( 2011). Concept Mapping: Does it improve critical thinking ability in practical nursing students?. Nursing Education Perspectives, 32(4), 229-233.

Myrick, F., & Yonge, O. (2002). Preceptor behaviors integral to the promotion of student critical thinking. Journal for Nurses in Staff Development, 18(3), 127–133.

Özdelikara, A., Bingöl, G., & Görgen, Ö. (2012). Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve bunu etkileyen faktörler. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 20(3), 219-226.

Özdemir, S. M. (2005). Üniversite öğrencilerinin eleştirel düşünme becerilerinin çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(3), 1-17.

Özer, N. (2002). Kritik düşünme. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 52:63–67.

Öztürk, N., & Ulusoy, H. (2008). Lisans ve yüksek lisans hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeyleri ve eleştirel düşünmeyi etkileyen faktörler. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 1(1),15-25.

Papathanasiou, J. V., Kleisiaris, C.F., Fradelos, E. C., et al. (2014). Critical thinking: The development of an essential skill for nursing students. Acta Inform Med., 22(4), 283-286.

Serefoğlu, S. S., & Akbıyık, C. (2006). Eleştirel düşünme ve öğretimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi., 30, 193-200.

Shin, K. R., Lee, J. H., Ha, J. Y., et al. (2006). Critical thinking dispositions in baccalaurate nursing students. Journal Advanced Nursing, 56(2), 182-189.

Twiari, A., Lai, P., So, M., et al. (2006). Comparison of the effects of problem-based learning and lecturing on the development of students critical thinking. Medical Education, 40(6), 547-554.

Tiwari, A., Avery, A., & Lai, P. (2003). Critical thinking disposition of hong kong chinese and australian nursing students. Journal of Advanced Nursing, 44(3), 298–307.

Uçan, Ö., Taşcı, S., & Ovayolu, N. (2008). Eleştirel düşünme ve hemşirelik. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 3(7), 17-27.

Wangensteen, S., Johansson, I. S., Björkström, M. E., et al. (2010). Critical thinking dispositions among newly graduated nurses. Journal of Advanced Nursing, 66(10), 2170-81.

Yılmaz, E. D. (2010). Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeyleri ve kitap okuma alışkınlığına ilişkin tutumları. Hemşirelik Programı Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara, Türkiye.

Zaybak, A., & Khorsid, L. (2006). Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeylerinin incelenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 22(2), 137-146.


Refback'ler

  • Şu halde refbacks yoktur.