Hemşirelik Öğrencilerinin Bilimsel Etkinliklere Katılma Durumlarının ve Bunu Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi

Ozan Hüseyin Kızıldoğan, Ayla Ünsal

Özet


Amaç: Bu araştırmanın amacı, hemşirelik öğrencilerinin bilimsel etkinliklere katılma durumlarının ve bunu etkileyen faktörlerin incelenmesidir.

Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı nitelikteki bu çalışma, bir üniversitenin hemşirelik bölümünde öğrenim gören gönüllü 516 hemşirelik öğrencisi üzerinde yapılmıştır. Veri toplamada, öğrencilerin sosyo-demografik özeliklerini ve bilimsel etkinliklere ilişkin düşüncelerinibelirlemeye yönelik hazırlanan bir soru formu kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesi bilgisayar ortamında sayı, yüzde, ortalama,ki-kare, onewayANOVA ve bağımsız gruplarda t testi analizleri ile yapılmıştır.

Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin çoğunun 18-23 yaş aralığında(%94.6), kadın (%67.6), bekar (%98.3), 1.sınıf (%32.4) olduğu, bölüme isteyerek geldiği (%82.2), akademik başarısının iyi (%42.1) ya da orta(%45.3) olduğu ve mezuniyet sonrası mesleğini icra etmek istediği (%70.7) saptanmıştır.Öğrencilerin %65.9’unun bilimsel etkinliklere katıldığı belirlenmiştir. Atılgan, öğrenci topluluklarına üye olmayan, öğrenci topluluklarının etkinliklerine her zaman katılan, onları çok fazla destekleyen, bilimsel etkinlikleri yeterli bulan, etkinliklerden haberdar olan, bilimsel etkinliklerin yapılacağını hocalarından duyan ve etkinliklere kendi isteği ile katılan öğrencilerin diğer öğrencilere göre bilimsel etkinliklere daha çok katıldığı saptanmıştır.

Sonuç: Öğrencilerin bilimsel etkinliklere katılımının istendik düzeyde olmadığı görülmüştür. Öğrencilerin bazı sosyo-demografik özelliklerinin ve bilimsel etkinliklere ilişkin düşüncelerinin onların bilimsel etkinliklere katılımını etkilediği saptanmıştır.

Tam Metin:

PDF

Referanslar


Akın, B., ve Ege, E. (2008). Hemşirelik lisans programlarında araştırma eğitimi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 12, 60-69.

Al-Ansari, A., Al-Harbi, F., AbdelAziz, W., AbdelSalam, M., El Tantawi, M. M., ve El Refae, I. (2016). Factorsaffectingstudentparticipation in extra-curricularactivities: AcomparisonbetweentwoMiddleEasterndentalschools. TheSaudi Dental Journal, 28(1), 36-43.

Aybek, A., İmamoğlu, O., ve Taşmektepligil, M. (2011). Öğrencilerin beden eğitimi dersine ve ders dışı etkinliklere yönelik tutumlarının değerlendirilmesi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 2(2), 51-59.

Baker, C. N. (2008). Under-representedcollegestudentsandextracurricularinvolvement: Theeffects of variousstudentorganizations on academicperformance. SocialPsychology of Education, 11(3), 273-298.

Bayat, M., Tosun, Ö., Erdem, E., Avcı, Ö., Seviğ, Ü. (2015). Farklı eğitim yöntemleri uygulanan iki sağlık yüksekokulunda hemşirelik öğerincilerinin problem çözme ve atılganlık düzeyleri. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 3(1), 51-59.

Bursalı, Y.M.,ve Aksel, İ. (2016). Sosyal Girişimciliğin Genç Aktörleri: Üniversite Öğrenci Toplulukları Örneği. Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 17 (37), 85-101.

Büküşoğlu, N. ve Bayturan, A. F. (2005). Serbest Zaman Etkinliklerinin Gençlerin Psiko-Sosyal Durumlarina İlişkin Algisi Üzerindeki Rolü. Ege Tıp Dergisi, 44(3), 173-177.

Çoruh, Y., ve Karaküçük, S. (2014). Üniversiteöğrencilerinincinsiyet değişkenine göre rekreasyonel eğilimleri ve rekreasyonel etkinliklere katılımını etkileyen faktörler. International Journal of SportCultureandScience, 2(Özel Sayı 1), 854-862.

Demirel, M.,ve Harmandar, D. (2009). Üniversite öğrencilerinin rekreasyonel etkinliklere katılımlarında engel oluşturabilecek faktörlerin belirlenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(1), 838-846.

Eskici, M.,ve Aktaş, R. (2014). Üniversiteöğrencilerinin öğrenci kulüplerine yönelik görüşleri. Asya Öğretim Dergisi, 2(1), 31-40.

Görgen, Ö., ve Bingöl, G. (2016). Amasya üniversitesi sağlık yüksekokulu öğrencilerinin memnuniyet düzeylerinin incelenmesi. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(3), 116-122.

Jasper, M. (2005). Editorial. New nursingroles–implicationsfornursingmanagement. Journal of Nursing Management, 13(2), 93-96.

Kara, N., Duman, M., Sevim, N. ve Yıldırım S. (2014). Araştırma görevlilerinin bilim ve bilimsel etkinliklere ilişkin algılarının karşılaştırmalı analizi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 47(1), 43-66.

Kaysi, F., Aydemir, E., Yavuz, M. (2019). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin mezuniyet sonrasına yönelik hedeflerinin incelenmesi. V. Uluslararası TURKCESS Eğitim ve Sosyal Bilimler Kongresi Kitabı,TEBAD, İstanbul.

Köse, E. (2013). Eğitim kurumlarında gerçekleştirilen ders dışı etkinliklerin sınıflandırılmasına yönelik bir öneri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 2(2) ,336-353.

Kutlu, L. (2019). Üniversite öğrencilerinin bilimsel ve sosyal etkinliklere katılma ihtiyaçlarını etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Haliç Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(1), 41-58.

Kuzu, N., Bayramova, N., Korkmaz, G., Taşdemir, G. (2003). Sağlık yüksekokulu hemşirelik ve sağlık memurluğu öğrencilerinin eğitimlerine ve geleceklerine ilişkin düşünceleri. I.Uluslararası ve V. Ulusal Hemşirelik Kongresi Kitabı. Özlem Grafik Matbaacılık, İstanbul.

Miller, K.E.,Melnick, M.J., Barnes, G.M., Farrell, M.P., ve Sabo, D. (2005).Untangling the links among athletic involvement, gender, race, and adölescent academic outcomes. Sociology of SportJournal, 22(2), 178-193.

Öksüz, E.,ve Özmaden, M. (2016). Yükseköğrenim kredi ve yurtlar kurumu ve özel yurtlarda ikamet eden öğrencilerin boş zaman faaliyetlerini değerlendirme sorunları üzerine bir araştırma makalesi; Balıkesir ili örneği. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 10(1), 71-79.

Özşaker, M. (2012). Gençlerin serbest zaman aktivitelerine katılamama nedenleri üzerine bir inceleme. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 14(1), 126-131.

Özdil, K., Özcan, A., Muz, G., Turaç, N. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin araştırma ve gelişmelere karşı farkındalık tutumları ve eleştirel düşünme becerileri. Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri Dergisi, 11:109-119.

Öztürk, N. ve Ulusoy, H. (2008) Lisans ve yüksek lisans hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeyleri ve eleştirel düşünmeyi etkileyen faktörler. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 1(1), 15-25.

Sarıer, Y. (2016) Türkiye’de öğrencilerin akademik başarısını etkileyen faktörler: bir meta-analiz çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(3), 609-627.

Şahin, İ., Zoraloğlu, Y.R., Şahin, F.N. (2011) Üniversite öğrencilerinin yaşam amaçları, eğitsel hedefleri, üniversite öğreniminden beklentileri ve memnuniyet durumları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 17(3),429-452.

Ünsal A, Karakurt P, Tanrıverdi D. (2014) Farklı okullarda eğitim gören hemşirelik öğrencilerinin araştırmaya, gelişmelere farkındalığı ve tutumunun belirlenmesi. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(2), 87-93.

Ünver, S., Semerci, N., Özkan, S., K, ve Avcıbaşı, I. (2018). Attitude of nursingstudentstoward research:a cross-sectionalstudy in Turkey. Journal of Nursing Research,26(5), 356-361.

Voltan, N. (1980). Rathus atılganlık envanteri geçerlik, güvenirlik çalışması. Psikoloji Dergisi, 3 (10), 23-25.

Yangın, H. B., ve Kırca, N. (2013). Antalya sağlık yüksekokulu hemşirelik öğrencilerinin memnuniyet düzeyleri ve etkileyen faktörler. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(1), 78-94.

Lapa, T. Y., ve Ardahan, F. (2009). Akdeniz üniversitesi öğrencilerininserbest zaman etkinliklerine katılım nedenleri ve değerlendirme biçimleri. Spor Bilimleri Dergisi, 20(4), 132-144.

Yılmaz, D., İflazoğlu, B., ve Yılmaz, D. U.(2020). İntörn Hemşirelik Öğrencilerinin Bilimsel Araştırma Yapmaya Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 3(1), 27-35.


Refback'ler

  • Şu halde refbacks yoktur.